czwartek, 31 października 2013

Lustro Twardowskiego. Węgrów.

"Lustro Twardowskiego – renesansowe zwierciadło wykonane z metalu.

Do naszych czasów zachowały się dwa lustra związane z legendą o Panu Twardowskim. Oba wykonano prawdopodobnie w Niemczech na początku XVI wieku. Ich przeznaczenie jest do końca niejasne. Jak chce tradycja miały być to przedmioty używane przez średniowiecznych i renesansowych alchemików do wykonywania różnych sztuk magicznych.

Pierwsze zwierciadło przechowywane jest w zakrystii kościoła parafialnego w Węgrowie. Trafiło tam na początku XVIII wieku za sprawą rodziny Krasińskich, która miała przekazać je jako votum na wyposażenie nowego domu zakonnego księży komunistów.

Drugie lustro znajdowało się w zakrystii kościoła katedralnego w Sandomierzu. W latach 90. XX wieku, gdy znacznie wzrosło zainteresowanie społeczeństwa przedmiotem, zwierciadło to przeniesiono do Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu. Przechowywane jest tam w magazynie i nieudostępniane dla zwiedzających."  Tako rzecze Wikipedia


Lustro z Węgrowa dla turystów jest dostępne... choć gdy ja się tam wybrałam (totalnie w ciemno) i poszłam do kościoła ze zdjęcia wyżej, na drzwiach świątyni zastałam kartkę, że trzeba dzwonić do księdza, żeby je zobaczyć. Dodzwonić mi się nie udało, ale może inni będą mieli więcej szczęścia. Żałuję, że ja go nie dostąpiłam. 


Węgrów położony jest na wschodnim Mazowszu, w naprawdę pięknej okolicy. Trochę czuć już tam Podlasiem (pozytywnie). Do spływów kajakowych zachęca kuszącymi meandrami Liwiec. O atrakcjach Krainy Mistrza Twardowskiego można poczytać TU.

Wczoraj podczas VII mazowieckiego Sejmiku Turystycznego Kraina Mistrza Twardowskiego dostała certyfikat dla najlepszego produktu turystycznego Województwa Mazowieckiego 2013.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz